12 praktische stappen in Content Marketing

Content Marketing is zorgen voor juiste informatie voor je doelgroep op het juiste moment. Dat kan met verschillende media, een nieuwsbrief, een blog, via social media of door middel van informatie op je website. Je probeert de doelgroep aan te spreken en ze vervolgens op je website verder te voorzien van informatie of vervolgacties. Content marketing zorgt voor communicatie tussen organisatie en doelgroep en verstevigt de relatie met klanten. Doe je voordeel met 12 praktische stappen naar het succesvol benaderen van je relaties met E-mail marketing:

stappenzetten

Stap 1 – actueel E-mail bestand

Zorg voor een voldoende grote en actuele bestand van je klanten en relaties. Stuur een eerste informatiemail naar dit bestand en verwijder e-mail adressen die niet aankomen en dus niet meer actueel zijn. Probeer later de actuele mailadressen te achterhalen en voeg deze dan weer toe aan je bestand.

Stap 2 – werk samen met sales

Zorg voor een goede dialoog met sales. Zij weten als geen ander wat er speelt bij klanten en wat de interesse gebieden zijn. Zij kunnen ook zorgen voor segmentering en actualisering van je e-mail bestand. Backoffice en Frontoffice dienen volledig op de hoogte te zijn van de informatie die met relaties gedeeld wordt, zodat zij daar optimaal op kunnen inspelen.

Stap 3 – timing is essentieel

Aansluiting op seizoen en actualiteit is belangrijk. Ook hier kan sales meedenken, maar marketing dient ook zelf bij te houden wat de actualiteiten zijn in de branches waar men actief is. Maak ook een planning van al je acties. Via www.tomsplanner.nl kun je hiervoor gratis software downloaden. Zorg dat je nieuwsbrieven niet op maandagen, vrijdagen of feestdagen verschijnen. De hoogste leesscores worden bereikt door verzending op dinsdag en donderdag.

Stap 4 – maak gebruik van een e-nieuwsbrief programma

Bijvoorbeeld www.mailchimp.com. Dit kun je gratis downloaden en er eenvoudig een nieuwsbrief mee opmaken en versturen. (zie handleiding Mailchimp) Je adressen bestand importeer je in dit programma en na versturen bekijk je real-time de acties van de ontvangers. Super overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Alleen de opmaak is de 1e keer wat lastiger. Afmelden gaat rechtstreeks via dit programma. Je kunt het programma ook koppelen aan je website waardoor aanmelden ook eenvoudig verloopt. Er zijn diverse handleidingen te vinden op internet, gratis en betaald (Mailchimp handleiding)

Stap 5 – als Mailchimp de adressen niet accepteert

Mailchimp werkt alleen met actuele e-mail adressen. Wanneer er teveel adressen niet actueel zijn blokkeert het programma de verzending. Geen nood. Je stuurt een testmail met de nieuwsbrief naar jouw adres en stuurt deze vervolgens alsnog door naar je adreslijst. Wel even onderin het afmeld adres vervangen en doorleiden naar je eigen website contactpagina. Helaas mis je hierdoor wel de rapportage van je actie, maar je nieuwsbrief is wel verzonden. Tevens heb je wederom een lijst met niet functionerende e-mail adressen.

Stap 6 – nieuwsbrief direct zichtbaar

De nieuwsbrief dient voor meer dan 50% ineens zichtbaar te zijn op het scherm van de bezoeker. De afzender ook direct zichtbaar. Teveel tekst, teveel artikelen en teveel scrollen is killing. De bezoeker zal snel de nieuwsbrief wegklikken.

Verrekijker

Stap 7 – maak de inhoud interessant

3 berichten zijn voldoende. Bijvoorbeeld; 1 actualiteit uit de branche, 1 referentie project en 1 bericht over de organisatie (nieuwe producten, diensten, competenties, samenwerkingsverbanden) Gebruik de term nieuwsbrief niet, dat werkt als een rode lap op je bezoekers. Gebruik een korte zin die aanspreekt en herhaal dit het onderwerp niet nog eens in je teksten. Gebruik per artikel een korte kopregel en 3- 4 regels tekst. Het hele artikel kan via een doorklik gelezen worden op je website.

Stap 8 – goed beeldmateriaal

Goed beeldmateriaal is essentieel. Bezoekers beoordelen de aantrekkelijkheid op basis van de beelden. Geen goed materiaal voorhanden, niets versturen. Het verlaagd de interesse in je organisatie en vervolg e-mails worden daardoor sneller weg ge-clickt.

Stap 9 – maak de inhoud persoonlijk

Via nieuwsletter programma’s kun je ook de naam van de ontvanger in de tekst laten verschijnen. Optimaal is als je je contacten segmenteert naar interesse gebied en daar je onderwerpen en teksten op afstemt, maar dat is voor gevorderden.

Stap 10 – gebruik de rapportage

De rapportage geeft je inzicht wie er de e-mail geopend heeft en welke artikelen de interesse hebben gewekt. Met deze informatie kun je gerichter gesprekken aangaan met je relaties. Het geeft ook handvaten voor de inhoud van je volgende nieuwsbrief.

Meetrol

Stap 11 – overdaad schaadt

Teveel berichten ineens versturen is verkeerd, te vaak communiceren ook. 1 x per 4-6 weken is acceptabel voor veel lezers. Je wilt een dialoog aangaan met je relaties dus is het belangrijk dat ze jouw berichten interessant en waardevol blijven vinden.

Stap 12 – hou het wel vol

Zorg voor continuïteit en daarmee geloofwaardigheid als leverancier. Professionele organisaties zijn stabiel en zijn geen eendagsvlieg. Door e-mail marketing verhoog je je websitebezoek aanzienlijk en dat help je aan een betere reputatie bij Google en daarmee nog meer website bezoek. Maar dan moet je er wel de regelmaat inhouden.